ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

سند ملی حفاظت از محیط زیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ ۹۴/۸/۲۶ در نامه‌ای به رؤسای قوا، سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR این ابلاغیه را به صورت اینفوگرافیک منتشر میکند.

احساس ضعف شما، موجب تشویق دشمن به حمله‌ی به شما است

احساس ضعف شما، موجب تشویق دشمن به حمله‌ی به شما است؛ این یک قاعده‌ی کلّی است. اگر میخواهید دشمن را از تهاجم به خودتان منصرف کنید، سعی کنید اظهار ضعف نکنید. نمیگویم بدروغ بگوییم قوی هستیم، [بلکه] میگویم قوّت خودمان را آشکار کنیم. ما نقاط قوّت زیادی داریم، این نقاط قوّت را آشکار کنیم. در زمینه‌ی اقتصادی هم همین‌جور است، در زمینه‌ی فرهنگی هم همین‌جور است.

بیانات رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای مد ظله العالی در دیدار دست‌اندرکاران راهیان نور۱۳۹۵/۱۲/۱۶

جنگ واقعی، جنگ اقتصادی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«مسئول اروپایی میگوید اگر برجام نبود حتما جنگ بود؛ دروغ محض! چرا میگویند جنگ؟ برای اینکه ذهن ما برود به جنگ [اما] جنگ واقعی چیز دیگر است؛ جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است، جنگ واقعی گرفتن عرصه‌های کار و فعالیت و فناوری در داخل کشور است.» ۹۵/۱۱/۲۷

رسالتی که رهبر انقلاب بر عهده‌ شاعران نهادند

روایتی از دیدار شاعران آیینی با رهبر انقلاب
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در دیدار رهبر انقلاب با شاعران آئینی، شاعری جوان به‌نام آقای حسن بیاتانی، شعری را با مطلع «دیر آمدم...دیر آمدم... در داشت می‌سوخت/ هیئت، میان "وای مادر" داشت می‌سوخت» خواندند. شعری که با پیوند زدن حوادث صدر اسلام و دفاع مقدس، زبانی بدیع و نو یافته بود. پس از شعرخوانی این شاعر، رهبر انقلاب متصل کردن حوادث صدر اسلام با حوادث امروز را رسالتی مهم برای شعر و شاعران دینی برشمردند. این شاعر آئینی در گفتاری به شرح جلسه‌ی دیدار شاعران مذهبی سرا و ماهیت شعر آئینی پرداخته است.
 
* کلمه، معجزه‌ی خداوند
برای اینکه بفهیم چرا شعر آئینی هنوز هم تأثیرگذار است باید به جنس آن توجه کنیم. جنس شعر از کلمه است و کلمه را می‌توان بزرگ‌ترین معجزه‌ی خداوند دانست. قرآن که معجزه‌ی ماندگار خداوند است، از کلمات تشکیل شده است. بدون اینکه بخواهیم مقایسه‌ای کنیم اما شعر هم از همین اجزاء تشکیل شده است. خاصیت شعر این است که بر احساس تأثیر می‌گذارد و هنگامی‌که از محتوای غنی و منابع متقن سرشار باشد اثر دوچندانی خواهد یافت. شعر دینی به این دلیل که از سرچشمه‌ی وحی و از الهامات روح‌القدس نشأت می‌گیرد و مخاطب آن فطرت انسانی است، بر جان انسان‌ها رسوخ می‌کند. شعر دینی از این نظر که بی‌واسطه با روح مخاطب سخن می‌گوید و جان کلام دین را به او عرضه می‌کند، تأثیرگذاری بیشتری دارد. به‌همین جهت است که می‌بینیم برای تفسیر یک بیت حافظ ممکن است یک جلد کتاب نوشته شود.

از سوی دیگر قالب شعر پس از گذشت دوران‌ها و زمان‌های طولانی از رونق باز نمانده است. هیچ‌گاه نمی‌توانیم بگوییم زندگی انسان امروزی به هنر نیاز ندارد، اتفاقا مصیبت‌هایی که مدرنیته بر سر انسان و ارزش‌های اصیل انسانی آورده است باعث شد زخم‌های عمیقی بر پیکره‌ی فرد و اجتماع وارد شود. در چنین موقعیتی، شعری که از منبع وحیانی سرچشمه بگیرد، هم می‌تواند زبان فریادزننده‌ی این زخم‌ها باشد، و هم خود یک درمان و التیام دهنده‌ی این زخم‌ها باشد. اینگونه است که شعر آئینی به عنوان یک نیاز جاری و مداوم مطرح می‌شود.
آقا فرمودند که شعر آئینی صرفا مدح و مرثیه‌ی اهل بیت علیهم‌السلام نیست. در این دیدار نیز ما شاهد بودیم که اشعاری با مضامین نیایش مبتنی بر مناجات، مدافعان حرم، دفاع مقدس، وحدت مسلمین و... هم خوانده شد. یعنی یک تنوعی از مضامین آیینی که با چینشی بسیار مناسب گرد هم جمع شده بود.

* شعر‌ها داوری شد نه شاعرها

مطالعه بیشتر...

درخت، مایه برکت زندگی

رهبر انقلاب: گیاه و درخت، مایه‌ی برکت زندگی بشر است؛ منتها ما باید قدر اینها را بدانیم؛ اینکه مثلاً بنده یک نهال اینجا غرس کنم و مثلاً چند هزار نهال غرس بشود، [امّا] از آن طرف به جنگلهای ما تهاجم بشود یا به باغهای قدیمی ما تهاجم بشود، این خلاف مصلحت است. ۱۳۹۴/۱۲/۱۸

روح انفاق باید جزو ایمان مردم بشود

ایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت فرارسیدن ۱۴ اسفند، روز «احسان و نیکوکاری» گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره انفاق را منتشر می‌کند.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1393/1393121315319a92f.jpg

* انفاق یک فریضه شرعی است نه فقط حکمی اخلاقی
آن کسانی که در طبقات بالاتر و بهره‌مندی‌های بیشتر هستند، درآمدهای بیشتر دارند، امکانات بیشتری داشتند و توانستند بیشتر بهره‌مند بشوند، اینها مسئولیت و تکلیف بیشتری دارند. این قابل قبول نیست که آنها خودشان را بر کنار بدارند و نکته اینجاست که جامعه‌ی اسلامی به صورت تعارف این حرف را نمیزند، این یک وظیفه است، یک تکلیف است، نه فقط یک حکم اخلاقی. این همه آیات انفاق در قرآن بیان یک حکم اخلاقی نیست، بیان یک فریضه‌ی شرعی است. شما ببینید لحن «انفقوا» در قرآن همان لحن «جاهدوا فی سبیل الله» است. «انفقوا فی سبیل الله»، «جاهدوا فی سبیل الله»، یک جور حرف زده؛ یک جور مردم را مخاطب قرار داده و این یکی از آن نکات مهمی است که در طی مباحث اقتصادی اسلام حتما باید به آن توجه بشود؛ بحث مسئولیت عمومی به تناسب امکانات و به تناسب بهره‌مندی‌ها در مقابل نیازهای عمومی، در مقابل دفاع از کشور، دفاع از مرزها، دفاع از نوامیس، دفاع از نظام اسلامی و در مقابل بقیه‌ی تهاجمهائی که میشود. این یکی از وظایف و فرایضی است که بر دوش مردم هست.
خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران ۱۳۶۶/۰۷/۲۴

 

 

 

اسلام مردم را عادت میدهد که آنچه را که به دست آورده‌اند، به قدر نیاز زندگی - نیاز متوسط، نه حالا با عسرت و فشار، نیاز معمولی و متوسط، ولو توام با مقداری رفاه و آسایش و گشایش در روزی - برای خودش صرف کند و خرج کند، ماادای او و آنچه زیاد می‌آید، باید در راه مصالح عمومی جامعه خرج بشود.

* انفاق نکردن برای ثروت‌اندوزی گناه کبیره است

مطالعه بیشتر...

اسب تروای آمریکا علیه ایران

 
| یادداشت |
ازآنجاکه گفتمان انقلاب اسلامی ایران از آغاز پیدایش خود به مقابله با اهداف نظام استکباری غرب پرداخت، اعمال فشار و فعالیت‌های بازدارنده به‌انحای مختلف علیه آن صورت گرفت. در این راستا، در ابتدا براساس روحیه‌ی نظامی‌گری استکبار، جنگ تحمیلی علیه کشور ما به وقوع پیوست. پس از ناکامی استراتژی‌های نظامی علیه انقلاب اسلامی ایران، استفاده از راهکارهای دیگر بازدارندگی مطرح شد. تهاجم اقتصادی با به‌کارگیری ابزارها و شیوه‌های اقتصادی برای متزلزل ساختن اقتصاد، تأمین معیشت و اداره‌ی اقتصادی زندگی مردم، راهبرد دیگر نظام استکبار علیه موجودیت نظام اسلامی است که در نهایت با مقاومت مردم ایران در برابر انواع تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو شد و از این طریق نیز در عین وارد آوردن آسیب‌هایی به کشور، نتوانست به هدف تغییر اجتماعی گسترده و از بین رفتن هویت نظام اسلامی دست یابد.

ازاین‌رو آمریکا برای دستیابی به‌ غرض خود، تصمیم گرفت راهبردی مؤثرتر اتخاذ کند. دشمن از این آموزه درس گرفت که رشد و انحطاط تمدن‌ها درون‌زا اتفاق می‌افتد. به‌ گفته‌ی آرنولد توین‌بی،۱ «تمدن‌ها با خودکشی می‌میرند، نه با جنایت»۲ و تصور برون‌زا برای تغییر اجتماعی در راستای افول یک تمدن ناکارآمد خواهد بود. آمریکا در فرایند آزمون‌وخطای خود برای ایجاد ابزاری جهت تغییر اجتماعی در ایران، به رویکردی عینی و ملموس متمسک شده است که می‌تواند زمینه‌های تغییر اجتماعی درون‌زای جمهوری اسلامی را فراهم کند.
فرید زکریا در کتاب «آینده‌ی آزادی» اشاره دارد که راه‌حل، اصلاحات دینی نیست، بلکه راه‌حل مناسب جهت سکولاریزه کردن و دستیابی به یک لیبرال‌دموکراسی در کشورهایی مانند ایران، از اقتصاد می‌گذرد. طبق این راهبرد، اصلاحات اقتصادی اساسی است و باید در اولویت قرار گیرد؛ چراکه حرکت به‌سوی سرمایه‌داری، مطمئن‌ترین راه برای ایجاد یک دولت محدود، پاسخ‌گو و یک طبقه‌ی متوسط واقعی است.

این تغییر تاکتیک شبیه تغییر تاکتیک یونانی‌ها در افسانه‌ی اسب ترواست. یونانی‌ها سال‌ها با مشقت به شهر تروا حمله می‌کردند، اما موفق به فتح آن نمی‌شدند. دیوارهای شهر، بلند، محکم و غیرقابل نفوذ بود. آن‌ها در نهایت نقشه‌ای طرح کردند که به توفیق رسید. اسب چوبی عظیمی ساختند و تعدادی از سربازان زبده‌ی خود را در آن پنهان کردند. اسب را کنار دروازه‌ی شهر گذاشتند و بقیه سربازان تظاهر به سوار شدن در کشتی و ترک محل کردند. اهالی تروا به گمان اینکه یونانی‌ها دست از سر آنان برداشته‌اند، برای اولین‌بار پس از سال‌ها دروازه‌های شهر را گشودند. آنان که دیگر از طرف یونانی‌ها احساس خطر نمی‌کردند، از نگهبانی کاستند و اسب را به‌عنوان نشانه‌ی پیروزی به مرکز شهر کشاندند. شب‌هنگام که اهالی تروا به خواب رفتند، سربازان یونانی از اسب بیرون آمدند و دروازه‌ی شهر را به روی سربازان که مجدداً به ساحل برگشته بودند، گشودند و شهر را تسخیر کردند.
 
* حال سؤال اینجاست که اسب تروای ایالات‌متحده چیست؟

مطالعه بیشتر...

مطروحه‌ای از رهبر انقلاب برای شاعران مذهبی‌سُرا

 
 

 

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار پنجشنبه‌شب (۱۳۹۵/۱۲/۵) با شاعران مذهبی‌سُرا، آنان را به «ضرورت احیای معارف اوصیه و صحیفه‌ی سجادیه»، «متصل کردن حوادث صدر اسلام با حوادث امروز» و «پاسداشت فرهنگ شهادت و دفاع مقدس» دعوت کردند.
پس از اتمام این دیدار، جمعی از شاعران حاضر در جلسه از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کردند تا مانند دیدار قبلی شعرای آیینی در سال ۹۰، «مطروحه‌ای» را طرح فرمایند تا شاعران در پی آن و در جهت ترویج فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس شعر بسرایند و آن را کامل کنند.
رهبر انقلاب نیز در پاسخ به این درخواست، به دو بیت از اشعار خود درباره‌ی دوران دفاع مقدس که پیش از این در متن یادداشت‌شان بر کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» (خاطرات سردار جانباز میرزا محمد سُلگی) منتشر شده بود، اشاره کردند تا شعرا در ادامه‌ی آن اشعار خود را بسرایند. این ابیات به شرح زیر است.
درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم
لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم
هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران
که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم ...

شاعران گران‌قدر در صورت تمایل می‌توانند سروده‌های خویش را ذیل همین مطلب به پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR ارسال کنند،‌ تا پس از تجمیع آثار، در مجموعه‌ای منتشر شود.

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/35791/C.jpg

مدیران چه درکی از پیشرفت دارند؟

نویسنده: آقای علی‌اکبر کریمی
دانشجوی دکتری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

در سال‌های اخیر، برخی از درآمدهای بادآورده و رانت‌های خاص، سبب بروز رفتارهای اقتصادی و به‌ویژه مصرفی خاص توسط برخی از طبقات جامعه شده است. فارغ از مصرفی شدن جامعه براساس این فرهنگ، یکی از پیامدهای اجتناب‌ناپذیر این پدیده به‌طور قطع، تغییر تلقی مسئولان از سیاست‌های توسعه‌ای، به‌ویژه در بُعد اقتصادی در جامعه است. توضیح اینکه بدون شک، سیاست‌های توسعه به‌معنای اصطلاحی آن، یک مفهوم کاملاً غربی و مبتنی بر مبانی هستی‌شناسانه‌ی آن است. اما بر اثر همین اشرافیت و دوری از مردم و اصول انقلابی ساده‌زیستی و قناعت، ظواهر شیک و مدرن توسعه‌ی غربی به آرمان‌شهر و مدینه‌ی فاضله‌ی مسئولان اشرافی مبدل می‌گردد. در چنین شرایطی، یک مدل توسعه‌ی اقتصادی در ظاهر پیشرفته و شبه‌غربی، که نه مزایای آن از قبیل افزایش بهره‌وری و کارایی اقتصادی، اصلاح ساختارهای معیوب نهادی و مالی، شفافیت اقتصادی و... را دارد و نه با ارزش‌های بومی و هنجاری جامعه‌ی ما همخوانی دارد، تجویز می‌گردد که اساساً موجبات تضاد و دگرگونی و ازهم‌پاشیدگی نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه را در پی خواهد داشت.
 
* تأثیر فرهنگ اشرافی بر مفهوم پیشرفت
لزوم مقابله با این پدیده، صرف‌نظر از همه‌ی ابعاد احتمالی، از بعد نگاه به مقوله‌ی پیشرفت، قابل ملاحظه و توجه جدی است. در واقع اگر مجموعه‌ی گروه‌های مرجع رسمی و غیررسمی جامعه، در وادی اشرافیت قرار گیرند، آن‌گاه نسخه‌هایی هم که برای پیشرفت و توسعه‌ی جامعه پیچیده می‌شود، تحت‌الشعاع همین رفتارهای اشرافی قرار می‌گیرد. این فرایند از طبقات بالایی جامعه به سرتاسر اقشار و طبقات مردم سرریز می‌شود و حتی توقعات و ارزش‌های سایر مردم را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که مراد از پیشرفت را که همانا رسیدن از وضعیت موجود به یک وضعیت مطلوب و آرمانی است نیز متأثر می‌سازد و این دیدگاه به یک فرهنگ و گفتمان غالب در سطح جامعه مبدل خواهد شد. آن‌گاه مقابله با این گفتمان به‌راحتی قابل انجام نخواهد بود.

مطالعه بیشتر...

سند/ «ایکس» روی خط «شیکاگو»

 آن چه پیش رو دارید، کلیشه ای است از صفحه ی اول روزنامه کثیرالانتشار «شیکاگو تریبون» که یک روز پس از شهادت «مالکوم ایکس»، خبر ترور او را در تیتر اول خود منتشر کرده است

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق،«مالکوم لیتل» (که بعدها شهرت خود را به «ایکس» تغییر داد) به تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۰۴ شمسی، در «اوماها» (از توابع شهر «داگلاس» در ایالت «نبراسکا») متولد شد. او فرزند چهارم از هفت فرزند پدرش «ریورند ارل لیتل» و مادرش «لوییز» بود. وقتی «مالکوم» شش سال داشت، پدرش که کشیشی فعال در حقوق سیاه پوستان بود به دست گروه های افراطی «نژاد پرست» به قتل رسید. از این زمان به بعد، فشارهای اقتصادی و کم توانی مادرش در کنترل فرزندان، «مالکوم را به ولگردی و تبه کاری سوق داد. گرچه دولت «ایالات متحده» سرانجام حضانت فرزندان «لوییز» را از وی گرفت و آنان را به خانواده هایی دیگر سپرد اما حرمان یتیمی و فضای نژادپرستی حاکم بر آمریکا، باعث شد مسیر زندگی «مالکوم» از تباهی و سیاهی عوض نشود و پس از رها کردن درس و مدرسه، به یکی از اشرار و سارقان «بوستون» تبدیل شد. او مانند بسیاری از هم نژادان خود که چنین مسیری را دنبال می کردند، سرانجام به دام پلیس افتاد و برای ۱۰ سال راهی زندان شد.

«مالکوم لیتل»، در زندان با سیاهپوستان مسلمانی آشنا شد که هم بندش بودند و در گروهی موسوم به «ملت مسلمان» عضویت داشتند. او با برنامه ریزی و پافشاری غیرقابل انتظاری به مطالعه روی آورد و کتب مذهبی، خصوصا اسلامی را نیز در کتاب خوانی های متراکم خود قرار داد و در نهایت «شهادتین» را بر زبان آورد.

او بلافاصله پس از آزادی، به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآمد و به سیر مطالعاتی و تحقیقاتی خویش را ادامه داد و تا جایی پیش رفت که به عنوان سخنگوی این جمعیت برگزیده شد. خطابه های پرحرارت و مسحورکننده ی «مالکوم ایکس» در آمریکا، باعث شد هزاران تن از سیاهپوستان با اسلام آشنا شوند و در مدت کوتاهی به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآیند و اعضای این گروه را صدها برابر افزایش دهد اما این نفوذ کلام، تنها منحصر به سیاه پوستان مسلمان باقی نماند و طی چند سال آینده، این مرد تبدیل به یکی از شناخته شده ترین چهره ها در میان سیاه پوستان آمریکا شد و می رفت که به زودی، شانه به شانه ی رهبر تاریخی این مردم رنج دیده یعنی «مارتین لوترکینگ» بایستد.

شهرت روز افزون «مالکوم ایکس» و انحرافات موجود در گروه «ملت اسلام» باعث شد که او در سال های آخر عمر، مسیر خود را از این گروه جدا کرده و با انجام «فریضه ی حج» و سفر به چند کشور آسیایی، به تکمیل اعتقادات اسلامی خود بپردازد. در این مرحله، او نام اسلامی «حاج مالک الشباز» را برای خود برگزید و با تاسیس گروهی مستقل، به مبارزات خود رای ترویج اسلام و احقاق حقوق سیاه پوستان ادامه داد اما مجال زیادی پیدا نکرد و به تاریخ  ۲ اسفند ۱۳۴۳ شمسی، هنگام سخرانی در منطقه «منهتن» (نیویورک)، توسط افراد مسلح، هدف ۱۵ گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
 
آن چه پیش رو دارید، کلیشه ای است از صفحه ی اول روزنامه کثیرالانتشار «شیکاگو تریبون»  که یک روز پس از شهادت «مالکوم ایکس»، خبر ترور او را در تیتر اول خود منتشر کرده است:
 
روحمان با یادش شاد
هدیه به روح بلندپروازش صلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 
 
سند/

خبرنامه

 ایمیل خود را وارد نمایید:

 

خوراک

مرورگر

برای مشاهده بهتر مطالب سایت از یکی از مرورگرهای گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید.(می توانید با کلیک بر روی آیکن هر مرورگر به صفحه دانلود رایگان آن در سایت رسمی هر مرورگر بروید)